"Och hans doft fastnade på mig också "


"Vad gör man när man har känslor stora och vilda som cykloner men en hjärna liten som en ärta? Vet du vad som händer när en ärta träffar en cyklon?"


"Ludvig kunde sitta i timmar med ett enda papper och fylla det från kant till kant med hundratals små figurer.Alla gjorde de någonting. Någon mjölkade sina kor, barn hoppade hage, soldater flög omkring i flygplan och släppte bomber och människor bodde i stora hyreshus som man kunde se rakt in i som i ett dockskåp. Frågade man Ludvig vad det skulle bli svarade han :
- Hela världen.
Ludvig gav upp i trettonårsåldern. Man kan inte få in hela världen på ett pappersark. Hur smått man än ritar. Jag kommer ihåg att jag en gång tog en grön krita och ritade en stor cirkel i mitt ritblock som jag sedan höll upp för Ludvig.
- Hela världen, sa jag."




Dessa två är mina favoritstycken ur en bok min syster lånat på biblioteket. Först markerade jag båda styckena i boken med hjärtan i marginalen så att andra skulle tänka på hur fint de de läste var, men sen suddade jag ut hjärtana. Jag vill inte att någon ska tycka att mina favoritstycken är deras favoriter också. Jag vill ha dem för mig själv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0